Isnin, 9 Mei 2016

Bahan Pengering

Alat Bantu Dengar atau alat bantu pendengaran perlu dijaga dengan rapi bagi memastikan fungsinya optimal. Seperti alat elektronik lain, alat bantu pendengaran tidak boleh terdedah kepada air. Walaupun teknologi kalis air kini semakin berkesan, kita harus berhati-hati dengan alat bantu dengar. Bukan semua alat bantu pendengaran dihasilkan dengan teknologi kalis air.

Oleh itu, alat bantu dengar sepatutnya dimasukkan ke dalam bekas kedap udara dengan bahan pengering setiap malam. Bahan pengering dewasa ini, lebih berkesan dan berupaya mengeringkan alat dengan berjaya. 

Bahan pengering juga ditambahkan dengan pewarna yang sensitif terhadap wap air atau kelembapan. Ini bertujuan memudahkan kita untuk mengetahui sama ada bahan pengering masih berkesan atau sudah perlu ditukar atau dipanaskan.  


Kalau diperhatikan gambar di atas, bahan pengering berwarna jingga itu menandakan ia kering. Manakala bahan pengering yang sudah bertukar ke warna kuning keputihan menandakan ia basah dan tidak berupaya mengeringkan alat bantu pendengaran. 

Terdapat juga bahan pengering berwarna biru bila kering dan akan bertukar ke warna merah jambu bila basah. 

Yang penting, bahan pengering dengan bahan penanda kekeringan dapat memastikan alat Bantu pendengaran sentiasa dan justeru itu menjaga mikrofon alat bantu pendengaran supaya berfungsi dengan baik.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan